
Hoe krijgen we onze leerlingen weer ‘aan’? Save the date!
Wat kan jij als professional in het voortgezet onderwijs doen om leerlingen na een veelbewogen coronatijd weer te motiveren en activeren? Dat gaan we op 1 december met elkaar onderzoeken. Wat doe jij nu al? Wat weten we vanuit de wetenschap? Vanuit verschillende perspectieven willen we komen tot bruikbare oplossingen om onze leerlingen te helpen. Hierbij delen we onze kennis en ervaringen uit de onderwijspraktijk. Kom jij ook?

Leerlingen leren omgaan met stress dankzij Je Brein de Baas?! ‘Stress onder controle’?
“Je Brein de Baas?! Stress onder controle” is een lespakket over stress en mentaal welbevinden voor middelbare scholieren. Het lespakket is ontwikkeld door GGD regio Utrecht (GGDrU) en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). Hierbij is er samengewerkt met jongeren, docenten, psychologen en andere experts. Het doel van de lessen is de mentale gezondheid van de leerlingen te versterken.
De GGDrU heeft de Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin gevraagd het eerste lespakket te evalueren met als centrale onderzoeksvraag Hoe hebben leerlingen en docenten het eerste lespakket ervaren?

Podcast over schoolstress en prestatiedruk
In de podcast “Help ik heb schoolstress!” gaan Social work studenten Annick Boersma, Tim Wouters, Ilham Riani en Maud de Lange van Hogeschool Utrecht in gesprek met twee experts. Ervaringsdeskundige Ezra Sieffers en professional Jacqueline Breedijk vertellen over hun ervaringen met betrekking tot schoolstress, prestatiedruk, schooluitval en de samenwerkingen die kunnen ontstaan als hier bij een jongere sprake van is. Beluister hier de podcast.
De podcast “Schoolstress en prestatiedruk, hoe ga je er mee om?” van de Social work studenten is bedoeld om jongeren, ouders en professionals te informeren over schoolstress, prestatiedruk, schooluitval en knelpunten in de samenwerking. Deze podcast komt voort uit het project Mentaal Kapitaal van de Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal.
Wat kun je als ouder doen om schoolstress en prestatiedruk bij jongeren tegen te gaan?
Eén op de vijf jongeren tussen 13 en 17 jaar zit niet lekker in zijn vel. Jongeren melden steeds vaker last te hebben van stress en prestatiedruk. Ook het schoolverzuim neemt toe. In sommige gevallen lopen de problemen zo hoog op dat er jeugdhulp nodig is. In deze video leer je wat je als ouder kan doen om dit te voorkomen.
De video is gemaakt door studenten Jessy van den Brink (HU) en Tamara Sjouw (UU) in samenwerking met onderzoekers, een jeugdprofessional en een ervaringsdeskundige ouder. Deze video komt voort uit het onderzoeksproject Mentaal Kapitaal.

Hoe vertaal je wetenschap naar de praktijk?
Hoe zorg je ervoor dat professionals uit de praktijk écht aan de slag kunnen met kennis die voortkomt uit onderzoek? En wat komt daarbij kijken? Om dit beter in kaart te brengen voor het project Mentaal Kapitaal vroeg de Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal aan student Communicatie Jessy van den Brink dit te onderzoeken binnen een afstudeeropdracht. Middels deskresearch en interviews leverde Jessy een eindrapport op met nuttige aanbevelingen en tools om toe te passen in ons onderzoek.

Terugblik themabijeenkomst opgroeien in armoede
Op 30 juni 2022 vond de themabijeenkomst over opgroeien in armoede plaats. Ongeveer 7 procent van de jongeren in Nederland in de leeftijd van 0-18 jaar leeft in gezinnen met armoede. Tijdens de bijeenkomst gingen we in op een aantal mooie voorbeelden van een preventieve aanpak onder jongeren, introduceerden we een onderzoek waar we de komende periode vanuit de Kenniswerkplaats aan bijdragen en we gingen met elkaar in gesprek over wat we nog niet weten en wat er nodig is.

Ontwikkeling mentale gezondheid jeugd
Op verzoek van Guus Schrijvers schreef Marloes Kleinjan voor een special over jeugdhulp een overzicht van ontwikkelingen in mentale gezondheid van de jeugd. Van 2018 tot nu, inclusief de ontwikkelingen tijdens corona. Tevens een pleidooi om te investeren in welbevinden en veerkracht, zowel als basis voor de jeugd zelf als vanuit maatschappelijke systemen.

Hoe werkt uw school aan het mentaal welbevinden van leerlingen?
Voor het onderzoek Mentaal Kapitaal zijn wij op zoek naar basis- en middelbare scholen in de provincie Utrecht die hun ervaringen in de aanpak van stress, prestatiedruk, schoolverzuim en schooluitval met ons willen delen. Met dit onderzoek vergroten we kennis over veelbelovende initiatieven, zodat scholen en gemeenten van elkaar kunnen leren. We doen ook graag iets terug voor de scholen die deelnemen aan het onderzoek.

Terugblik Voor de Jeugd Dag 2021
Op 27 september was de Voor de Jeugd Dag 2021. Dé dag voor iedereen die samen wil werken om álle kinderen van Nederland een veilige, gezonde en kansrijke toekomst te geven. Dit jaar was het thema Mentaal welbevinden. Tijdens deze dag kreeg de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal (RKJGC) de gelegenheid om te vertellen over het project Mentaal Kapitaal.

Ons rapport vanuit onderzoek Mentaal Kapitaal is uit!
Het rapport presenteert de bevindingen vanuit het eerste onderzoek met aanbevelingen om stress en prestatiedruk onder jongeren terug te dringen. Het onderzoeksproject Mentaal Kapitaal is uitgevoerd binnen de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal. Doel van dit project is om inzicht te krijgen in de individuele, omgevings- en systeemfactoren die een rol spelen bij ongezonde schoolstress, prestatiedruk, schoolverzuim/thuiszitten en schooluitval.

Mentaal Kapitaal: Waar jeugd en onderzoek elkaar ontmoeten
Maandag 27 september is de Voor de Jeugd Dag. Op deze dag zullen Ezra Sieffers, Liesbeth Meuwissen, Margot Peeters, Nely Sieffers en Suzan Doornwaard tijdens een talkshow onder leiding van Kim Coppes ervaringen en bevindingen delen over (het voorkomen) van schoolstress, prestatiedruk en schooluitval.

Mentaal Kapitaal: Echt het gesprek aan durven gaan
Tijdens een bijeenkomst van de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal werden de eerste resultaten van het project Mentaal Kapitaal gepresenteerd. Hier werd ingegaan op risico- en beschermende factoren gericht op de thema’s: stress, prestatiedruk, schoolverzuim en schooluitval.